تقدیر از پدید آورندگان دو رقم مشهور برنج در ایران

05 12 2015
کد خبر : 4066584
تعداد بازدید : 39
طی مراسمی در دانشکده علوم کشاورزی در هفته پژوهش از دو نفر از پدید آورندگان دو رقم پر مصرف برنج در کشور تقدیر و تشکر به عمل آمد. در این مراسم که جمعی از اساتید و دانشجویان حضور داشتند از آقایان  یوسف هاشمی زاده  و علی کاظمی که برای اولین بار رقم های مشهور هاشمی و  علی کاظمی را تولید کردند،  تجلیل شد. همچنین در این مراسم از آقای  یدا.. رشیدی کشاورز ارگانیک کار برنج  نیز تقدیر شد. بیوگرافی آقای یوسف هاشمی‌زاده معرفی کننده برنج هاشمی به جامعه کشاورزی کشور

آقای یوسف هاشمی‌زاده از کشاورزان استان گیلان متولد سال 1327 در شهرستان رشت بخش خمام روستای چاپارخانه است. نامبرده 9/2 هکتار شالیزار دارد و به غیر از فعالیت در تولید برنج شغل و فعالیت دیگری ندارد.

وی در سال 1364 در ضمن سرکشی به شالیکاری خود متوجه وجود خوشه‌هایی با ظاهر متفاوت نسبت به دیگرخوشه‌ها که از رقم بینام بودند، شد و آن‌ها را علامت‌گذاری نموده و جداگانه برداشت و نگه‌داری کرد در سال بعد این دانه‌ها را کاشت و در طی چند سال‌ انتخاب به روش یاد شده به بذر جدیدی دست یافت به دلیل کیفیت بالای برنج،بذر انتخابی وی به سرعت در منطقه، شهرستان، استان و هم‌اکنون کل مناطق برنج‌کاری کشور توسعه پیداکرده و نام هاشمی بر آن نهاده شده است.

آقای یوسف هاشمی‌زاده 9 فرزند (سه پسر و شش دختر) دارند که فرزندان ایشان به کار کشاورزی مشغول هستند. خود وی فقط در اراضی شالیزاری از برنج هاشمی کشتمی‌کند و تولیدات حاصل از دسترنج خود را در منطقه عرضه می‌نماید. هم‌اکنون در استان گیلان برنج هاشمی در سطحی حدود 180 هزار هکتار کشت می‌شود.

بیوگرافی آقای علی کاظمی معرفی کننده برنج رقم علی‌کاظمی به جامعه کشاورزی کشور

آقای علی کاظمی از کشاورزان استان گیلان و متولد 1324 در شهرستان فومن، روستای شکال گوراب بالا است.

نامبرده یک هکتار زمین شالیزاری داشت که بعدها به دلیل نیاز،زمین زراعی خود را فروخته و هم‌اکنون هر ساله یک هکتار زمین شالیزاری سایرین را اجاره و کشت و کار می‌کند.

وی در سال 1367 هنگام سرکشی و بازدید از مزرعه برنجکاری خود به خوشه‌های متفاوت برخورد کرد و آن‌ها را علامت‌گذاری و در زمان برداشت آن‌ها را جداگانه برداشت نموده و این بذر در طی مدت 7 سال انتخاب پیاپی توانست بذری نو بدست بیاورد.به دلیل عطر و کیفیت پخت بالا مورد استقبال سایر کشاورزیان واقع شد و به سرعت در سطح شهرستان و استان گسترش پیدا کرد.

نامبرده به غیر از فعالیت در کشت برنج، یک هکتار باغ سبزیکاری نیز دارد که در آن همه ساله انواع محصولات سبزی و غده‌ای کشت کرده و فعالیت اندکی نیز در دامداری سنتی دارد.

آقای علی کاظمی چهار فرزند (دو پسر و دو دختر) دارد. هم‌اکنون در استان گیلان رقم انتخابی ایشان (برنج علی‌کاظمی) در سطحی حدود 29 هزار هکتار کشت می‌شود.

بیوگرافی آقای یدالله رشیدی

اولین تولید کننده برنج ارگانیک و فرآورده‌های جانبی در استان گیلان

آقای یدالله رشیدی متولد 1358 بخش مرکزی شهرستان رشت، دهستان لاکان روستای فلکده، در سال 1389 برای نخستین بار اقدام به کشت و تولید برنج ارگانیک ارقام محلی هاشمی و فراورده‌های جانبی کرد.

وی در سال زراعی 1390 موفق به دریافت گواهی ارگانیک به سطح زیر کشت 5/1 هکتار از شالیزارهای شخصی خودش شد. در سال 1391 سطح زیر کشت محصول ارگانیک را به 2 هکتار و در سال 1392 به قطعه 5/5 هکتاری افزایش داد.

در شهریور 1392 محصولات تولید شده آقای رشیدی با نام مزرعه ارگانیک گیلان زمین در ششمین جشنواره عرضه محصولات ارگانیک در بوستان گفتگو تهران عرضه شد.

در سال زراعی 1393 به اخذ مجوز استفاده از نشان انجمن ارگانیک ایران و برچسب‌گذاری روی بسته‌بندی محصولات تولیدی خود به عنوان محصولات ارگانیک نایل آمد.

در بهمن ماه 1393 به هفتمین نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی و غذایی در هفته ارگانیک تهران دعوت شد.

در خرداد ماه 1394 در نمایشگاه خانواده سبز واقع در شرکت ساپکو تهران حاضرشد و در آذر 1394 به هشتمین نمایشگاه عرضهمحصولات کشاورزی و غذایی هفته ارگانیک تهران در بوستان گفتگو تهران دعوت شد.

نامبرده در سمینارهای تخصصی در سراسر کشور و حتی خارج از کشور دعوت شده و مورد تقدیر قرار گرفت و به کسب عنوان کشاورز پیشرو در زمینه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در استان گیلان نایل شد.همچنین در دو دوره به عنوان کشاورز نمونه استانی و یک دوره به عنوان کشاورز نمونه کشوری معرفی شده و موفق به دریافت لوح تقدیر از طرف معاون محترم وزیر وقت در بخش تولیدات گیاهی و وزیر محترم جهاد کشاورزی شد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

15 06 2024

کسب رتبه سوم در حوزه ترویج فناوری و نوآوری توسط انجمن علمی بیوتکنولوژی دانشکده علوم کشاورزی

در شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و با حضور معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور و حضور وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر زلفی گل و معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم جناب آقای دکتر کلانتری و معاون محترم فناوری و نوآوری وزارت علوم جناب آقای دکتر محمدعلی نژاد از برگزیدگان رویداد ملی روشنا تقدیر شد که شاهد درخشش انجمن های علمی دانشگاه گیلان در این رویداد بودیم. ​​​​​​​سرکار خانم نگین حق پرست دبیر انجمن علمی بیوتکنولوژی و دبیر کل انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه گیلان و سرکار خانم فروغ جباری دبیر انجمن علمی نانو فناوری با حضور در وزارت عتف این جوایز را دریافت کردند . کسب رتبه اول در حوزه فناوری توسط انجمن علمی نانو فناوری کسب رتبه سوم در حوزه ترویج فناوری و نوآوری توسط انجمن علمی بیوتکنولوژی کشاورزی

20 05 2024

بِسْمِ رب الشهدا و الصدیقین: شهادت پاداش خدا به مردان مرد است

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ روح بلند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران که در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای آرام نداشت و بر عهد صادقانه خود با خداوند متعال، مجاهدانه ایستاد؛ به ملکوت اعلی پیوست تا این سید عزیز و همراهانش، به مصداق آیه شریفه فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ، به جمع یاران شهید خود ملحق شوند. دانشكده علوم كشاورزي دانشگاه گيلان شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، آیت‌الله سیّد محمّدعلی آل‌هاشم نماینده محترم ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و نیز مالک رحمتی استاندار محترم و سایر همراهان شهیدشان را به محضر مقام معظم رهبری و نیز عموم مردم شریف ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم. علو درجات و محشور شدن با انبیا و اولیا الله را برای شهدای حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی از خداوند متعال مسالت داریم.