در نشست مشترک سرپرست دانشگاه و معاونین و جمعی از مدیران دانشگاه با مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان، اجرای طرح الگوی نوین تغذیه با هدف افزایش کیفیت، تنوع خدمات و رضایتمندی دانشجویان، در بهبود تجربه دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر علی باستی سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست، با اشاره به اهمیت نقشآفرینی حوزه معاونت دانشجویی در ارتقاء کیفیت خدمات دانشگاهی، افزود: ماهیت کاری این حوزه به گونهای است که زمینه مناسبی برای بروز خلاقیت، نوآوری و تنوع در ارائه خدمات به دانشجویان فراهم میآورد.
وی با تأکید بر ظرفیتهای انسانی موجود در دانشگاه، خاطرنشان کرد: ترکیب مدیریتی دانشگاه به نحوی شکل گرفته که اغلب مدیران پیشینهای فعال در حوزه امور دانشجویی دارند و با فرآیندها، چالشها و نیازهای این بخش بهخوبی آشنا هستند که این شناخت عمیق از مسائل دانشجویی، امکان تصمیمگیریهای دقیقتر و اجرای برنامههای مؤثرتر را فراهم میکند.
دکتر حسین امامعلیپور مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت بهبود خدمات رفاهی در دانشگاهها، گفت: یکی از دغدغههای اصلی در حوزه دانشجویی، ارتقاء کیفیت تغذیه و افزایش رضایتمندی دانشجویان است که نیازمند بازنگری در شیوههای اجرایی و بهرهگیری از ظرفیتهای نوین است.
وی با معرفی «طرح الگوی نوین تغذیه دانشجویی» بهعنوان رویکردی تحولگرا، خاطرنشان کرد: این طرح با هدف تنوعبخشی به خدمات تغذیهای، ارتقاء کیفیت غذا و ایجاد فضای رقابتی میان رستورانهای دانشجویی طراحی شده و در شورای وزیران نیز به تصویب رسید که بر اساس این الگو، رستورانهای مکمل در کنار رستورانهای دولتی فعالیت خواهند کرد تا دانشجویان بتوانند از گزینههای متنوعتری بهرهمند شوند.
دکتر امامعلیپور با تأکید بر حفظ ساختار فعلی تغذیه در دانشگاهها، افزود: رستورانهای دولتی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و رستورانهای مکمل بهعنوان ظرفیتهای جدید، در کنار آنها قرار میگیرند که هدف اصلی این طرح، ارتقاء سطح خدمات، افزایش کیفیت غذا، کاهش ازدحام در مراکز تغذیه و فراهمسازی انتخابهای متنوع برای دانشجویان است.
وی در ادامه با اشاره به مزایای اجرایی این طرح، تأکید کرد: اجرای الگوی نوین تغذیه دانشجویی ضمن ایجاد امکان نظارت مدیریتی دقیقتر، زمینهساز کاهش تمرکز دانشگاهها بر امور اجرایی و تمرکز بیشتر بر مأموریتهای آموزشی و پژوهشی خواهد بود. همچنین با ورود بخشهای مکمل، فضای رقابتی سالمی میان مراکز تغذیه ایجاد میشود که در نهایت به بهبود کیفیت خدمات و رضایت بیشتر دانشجویان منجر خواهد شد.
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای طرح «تاک» در رستورانهای مکمل، میتواند بهعنوان الگویی موفق در مسیر ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و به دانشگاهها در تحقق اهداف کلان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کمک کند.
شایان ذکر است در این نشست، در راستای بهبود تجربه تغذیهای و ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان گزارشی از اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان در زمینه تغذیه ارائه شد که شیوههای مختلف تغذیهای با بهرهگیری از روشهای تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفت و شاخصهای کلیدی هر روش از لحاظ کیفیت خدمات، رضایتمندی دانشجویان و امکانسنجی اجرایی بررسی شد.