گروه اقتصاد کشاورزی

تاریخچه: خلاصه تاریخچه ایجاد رشته ­های توسعه روستایی در مقطع کارشناسی ارشد و اقتصاد کشاورزی در مقطع کارشناسی به شرح زیر است.

الف - توسعه روستایی

گروه توسعه روستایی با پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری در نیمسال اول سال تحصیلی 85-1384 در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش توسعه کشاورزی در دانشکده کشاورزی آغاز به کار نمود. دانش آموختگان دوره کارشناسی در رشته­ های کشاورزی، منابع طبیعی، علوم اقتصادی، فنی و مهندسی، عمران روستایی، آمار، علوم اجتماعی، جغرافیا، حقوق، علوم سیاسی، مدیریت و معماری می­توانند به عنوان داوطلب در آزمون این دوره شرکت نمایند.  مجموع واحدهای این دوره 32 واحد می­باشد. سر فصل­ این دوره تغییر یافته و از سال تحصیلی 1395-1394 اجرائی شد. اعضاء هیأت علمی گروه شامل متخصصین اقتصاد کشاورزی،  ترویج و آموزش کشاورزی، و اقتصاد محیط زیست می­باشند. با تشکیل گروه اقتصاد کشاورزی در سال 1392 گروه توسعه روستایی به فعالیت خود تحت نام این گروه ادامه داده است. خوشبختانه دانش­ آموختگان این رشته در بیشتر ورودی­ ها موفقیت­هایی در آزمون ورودی دوره‌ دکتری تخصصی داشته‌اند.

ب- اقتصاد کشاورزی

در 1392/4/16 گروه اقتصاد کشاورزی تشکیل و از آن تاریخ تاکنون با عنوان گروه اقتصاد کشاورزی و درقالب رشته های؛ توسعه روستایی (دوره کارشناسی ارشد) و اقتصاد کشاورزی (دوره کارشناسی) در حال فعالیت است.

در نیم سال اول سال تحصیلی 93-1392 این گروه در مقطع کارشناسی اقتصاد کشاورزی از طریق کنکور سراسری با پذیرش 33 نفر دانشجو فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. مجموع واحدهای این رشته 144 واحد می باشد. سر فصل های این رشته بازنگری شده و از سال تحصیلی 1401-1402 اجرائی شد.

  • راهبرد گروه اقتصاد کشاورزی

محوریت کشاورزی در توسعه اقتصادی و محوریت روستا در کشاورزی، توجه هر چه بیشتر به نیرو متخصص کلان نگر در مباحث کشاورزی و روستا را ضروری نموده است. استان گیلان به دلیل ظرفیت­های بالای کشاورزی نیاز مبرم به تربیت متخصصین در راستای نیازهای استان دارد.  گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه گیلان با سابقه 10 ساله می‌تواند از طریق گسترش دوره­های تحصیلات تکمیلی در رشته اقتصاد کشاورزی، توسعه روستایی، مدیریت کشاورزی و ترویج و آموزش کشاورزی در روند توسعه استان تاثیرگذار باشد. بدیهی است جذب اعضای هیأت علمی در غنای فعالیت­های گروه مؤثر می­باشد.

  اعضای هیأت علمی و بازنشسته این گروه عبارتند از:

ردیف

نام و نام خانوادگی

رتبه علمی

پست الکترونیکی

تخصص

1

محمد کریم معتمد

دانشیار

motamed@guilan.ac.ir

ترویج و آموزش کشاورزی

2

زهرا امیری (عضو بازنشسته)

استادیار

za_amiri@hotmail.com

سیاست و توسعه

3

محمد حسین منهاج

دانشیار

mmenhaj@guilan.ac.ir

اقتصاد محیط زیست

4

محمد کاوسی کلاشمی

دانشیار

mkavoosi@guilan.ac.ir

اقتصاد منابع طبیعی

5

رضا اسفنجاری کناری

استادیار

esfanjari@guilan.ac.ir

مدیریت و تولید