گروه علوم دامی

تاریخچه 
در یکصد و هشتمین جلسه شورای گسترش آموزش عالی مورخ ۱۳۵۵/۱۲/۲۵ با ایجاد رشته دامپروری در دانشگاه گیلان موافقت به عمل آمد و در سال تحصیلی ۵۷-۵۶ اولین سری از دانشجویان از طریق آزمون سراسری وارد این دانشگاه شدند. پذیرش دانشجو در این رشته در سال های ۵۷ و ۵۸ نیز ادامه داشت. پس از انقلاب فرهنگی با تصویب شورای بازگشایی و نوگشایی، دانشجویان رشته دامپروری دانشگاه مازندران به این دانشگاه منتقل شدند و پذیرش دانشجو در این رشته بعد از انقلاب فرهنگی از سال تحصیلی ۶۶-۱۳۶۵ شروع و تاکنون هم ادامه دارد.
در گذشته آقایان هوشنگ معینی زاده، فریدون آهور، حسام طالقانی، هادی جهانشیری، رحیم اکبرنژاد آزادگله، نصرالله صابونچی، میررضا تکیار، محمدهادی مفیدی نصرآبادی ، غلامرضا یوسفی مریدانی ، ناصر امیدفر و مسعود هاشمی، پورعلمی ، یدالله اسدپور ، ذبیح پور و مهندس علیرضا جعفری صیادی به عنوان عضو هیات علمی مشغول به فعالیت بودند. اساتید بازنشسته گروه آقایان دکتر محمود حقیقیان رودسری، دکتر سعید فرزانه، مهندس سید عبدالحسین ابولقاسمی، مهندس علی حسن غلامی نیا، مهندس علی احمدی فومنی شاد، مهندس محمدرضا صالحی محبوب و مهندس خیرالله عسگرلی می باشند. زنده یاد دکتر علیرضا محمودزاده نیز عضو هیات علمی گروه علوم دامی بودند.
در گذشته اعضاء هیأت علمی گروه علوم دامی تدریس و مدیریت گروه تولیدات دامی که در شهرستان صومعه سرا مستقر بود نیز برعهده داشتند. آموزشکده کشاورزی و منابع طبیعی صومعه سرا که از سال ۱۳۶۳ آغاز به کار نمود از همان ابتدا در رشته کاردانی امور دامی دانشجو پذیرفت. با راه اندازی رشته کارشناسی ناپیوسته تولیدات دامی در سال ۱۳۷۶ این آموزشکده به پردیس علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گیلان ارتقاء یافت. رشته ناپیوسته تولیدات دامی بعدها در سال ۱۳۸۲به دانشکده علوم کشاورزی انتقال یافت که پذیرش دانشجو در این رشته نیز کماکان ادامه دارد.
پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد این گروه از سال تحصیلی ۷۹-۷۸ در دو رشته ژنتیک و اصلاح نژاد دام و تغذیه دام وپذیرش دانشجوی دکتری نیز از سال ۱۳۸۷ در رشته اصلاح نژاد دام و از سال ۱۳۹۰ در رشته تغذیه دام آغاز شده است. در سال ۱۳۹۰ تنها برای یکبار نیز در مقطع دکتری فیزیولوژی دام دانشجو پذیرفته شد. گروه علوم دامی مجری دوره‌های کارشناسی علوم دامی، کارشناسی ناپیوسته تولیدات دامی، کارشناسی ارشد و دکتری با سه گرایش غذا و تغذیه دام، ژنتیک و اصلاح دام و فیزیولوژی دام دوره‌های رسمی و مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. دانشجویان طبق یک برنامه آموزشی با توجه به نوع دوره به مدت ۲ یا ۴ سال (با توجه به نوع گرایش و مقطع تحصیلی) با مطالعه و بررسی در زمینه تغذیه دام، ژنتیک، اصلاح نژاد، فیزیولوژی، اصول بهداشت و مدیریت، مهارت‌های لازم جهت انجام فعالیت‌های مربوط به علوم دام و طیور را کسب خواهند کرد. هدف از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم دامی، تربیت افرادی است که با توجه به مقطع فارغ‌التحصیلی، در امور مدیریت واحدهای تولیدی مربوطه، تدریس و تحقیق مشغول به کار شوند.
برنامه های پیش بینی شده برای آینده
جذب هیات علمی جدید در گرایش‌های مختلف – توسعه آزمایشگاه‌ها – تاسیس گاوداری، مرغداری، گوسفند داری و مرغداری آموزشی

تعداد دانشجو و مقاطع تحصیلی
۱- کارشناسی با دو گرایش علوم دامی (۱۲۲ نفر) و تولیدات دامی(۴۰ نفر)
۲- کارشناسی ارشد با گرایش های ژنتیک و اصلاح دام(۱۲ نفر)، تغذیه دام (۱۹) و فیزیولوژی دام(۱۸)
۳-دکتری با گرایش های ژنتیک و اصلاح دام(۱۶)، تغذیه دام (۱۲)و فیزیولوژی دام(۱)
فعالیت های پژوهشی و علمی گروه
-بهبود ژنتیکی تولید شیر گاوهای هولشتین ایران
-بررسی استفاده از پودر سیب زمینی خام در جیره جوجههای گوشتی
– استفاده از ضایعات کارخانه های ماکارونی مکمل شده با آنزیم در تغذیه جوجه های گوشتی
– اثر جیره غنی شده طیور به وسیله پسمانده کارخانجات روغنکشی سویا بر روی عملکرد طیور گوشتی
– مطالعه اثرات کاهش و یا حذف مکمل معدنی جیره بر عملکرد جوجه های گوشتی
– اثرات استفاده از سطوح مختلف تربوتالین بر ترکیب لاشه و صفات تولیدی جوجههای گوشتی
-بررسی توانایی مصرف پروتئین بر راندمان پرورش جوجه های گوشتی – تاریخ شروع۱۳۸۷(در دست اجرا)
– تجزیه واریانس ژنتیکی و ترکیب پذیری صفات اقتصادی کرم ابریشم با استفاده از آمیزش‌های دیآلل .
– بررسی مقدار و دفعات تغذیه برای کرم ابریشم هیبرید.
– بررسی وضعیت و کیفیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف ایران
– بررسی راندمان تغذیه‌ای و تهیه جداول استاندارد تغذیه برای کرم ابریشم هیبرید ایران .
– شناسایی نشانگرهای بیوشیمیایی مرتبط با صفات تولیدی و ماندگاری کرم ابریشم.
-بررسی مشکلات پرورش دهندگان کرم ابریشم و تولید کنندگان ابریشم ایران (پروژه سازمان بازرسی کشور)
-بررسی تاثیراستفاده ازتفاله کم چربیبره های نردرحال رشد
– تعیین سطح مطلوب گیاه کامل جوذخیره شده بااوره درتغذیه بره های بومی گیلان درسال ۱۳۸۲
-بررسی باقیمانده های دارویی و سموم آفات در فرآورده های طیور: فاز اول مطالعه نمونه ها از مرحله پرورش تا مصرف در شهر رشت مصوب شورای پژوهش و فناوری استان گیلان ۱۳۸۷
-شناسایی و تایپینگ E. coli جدا شده از کلی سپتی سمی مرغداریهای گوشتی اطراف رشت و تعیین حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک