گروه مهندسی آب

تمدن بشری در مجاورت منابع آب و پرداختن به کشاورزی شکل گرفته و تداوم یافته است. از آنجاکه حدود 80 درصد منابع آب جهان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، لذا بررسی مسائل آب از دیدگاه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. شناخت مسائل آب از دیدگاه کشاورزی، گستره‌ی وسیعی شامل برآورد پتانسیل منابع آبی، ذخیره، بهره‌برداری، انتقال و توزیع آن در سطح مزارع، پایش‌های کیفی منابع آب، مسائل مرتبط با شوری و زهکشی اراضی، تعیین روابطی برای آب، خاک و گیاه برای دست‌یابی به حداکثر عملکرد محصول و مهندسی زیست محیطی آب را در بر می‌گیرد.

به حکم نیاز رشته مهندسی آبیاری و آبادانی در اواخر قرن نوزدهم در ایالات متحده آمریکا بوجود آمد و به تدریج شکل نهایی خود را بازیافت. در سال 1907 جامعه مهندسین آبادانی آمریکا در این کشور تاسیس و اولین دانش آموختگان رشته در سال 1910 مدرک کارشناسی رشته را اخذ نمودند. سال 1336 هجری شمسی را باید سرآغاز فعالیت رسمی و موثر رشته‌ی مهندسی آبیاری و آبادانی در ایران به شمار آورد. این رشته در ایران با تلاش‌های مهندس فرزانه از اعضای هیأت علمی دانشکده‌ی علوم کشاورزی دانشگاه تهران و همکاری دکتر مهدوی رئیس وقت آن دانشکده پای گرفت و به تدریج در سایر دانشگاه‌های کشور نیز این رشته راه‌اندازی شد.

گروه مهندسی آب دانشگاه گیلان در سال 1374 تحت  نام "گروه آبیاری" در دانشکده‌ی علوم کشاورزی تأسیس شد و با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی شروع به فعالیت نمود. گروه در حال حاضر با داشتن 11 عضو هیئت علمی (6 دانشیار و 5 استادیار) در  تخصص¬های مختلف مهندسی آب از توانمندی  بالایی در تحت پوشش قرار دادن نیازهای متنوع آموزشی - پژوهشی برخوردار است. گروه مهندسی آب در سال 1388 مجوز ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در گرایش آبیاری و زهکشی را دریافت کرد و پس از آن در سال‌های 1392 و 1394، گرایش‌های سازه‌های آبی و مهندسی منابع آب نیز راه‌اندازی شدند. گروه مهندسی آب با بیش از سه دهه فعالیت، ضمن تربیت نیروی متخصص کارآمد منطبق بر نیازهای علمی – تخصصی کشور، تمرکز فعالیت¬های پژوهشی خود را برحل  مشکلات حوزه آب در شمال ایران و به ویژه استان گیلان معطوف ساخته و با اجرای طرح‌های پژوهشی و پایان¬نامه‌های کاربردی تلاش نموده است به رسالت خود در ارتقای سطح بهره¬وری آب و توسعه‌ی پایدار منابع آب و خاک عمل نماید.  در سال-های اخیر گروه با ایجاد آزمایشگاه¬ها، مزارع و گلخانه¬های تحقیقاتی دارای تجهیزات برخوردار از  فناوری¬های نوین، بستر مطمئنی برای اجرای طرح¬های پژوهشی و پایان¬نامه¬های مختلف در حوزه علوم آب فراهم آورده است. هدف¬گذاری برنامه توسعه گروه در بخش پژوهشی بر گسترش پژوهش¬های تقاضامحور و کاربردی و در بخش آموزشی بر ارتقای توان اشتغال¬پذیری و ایجاد روحیه مسئولیت¬پذیری و کاوشگری دانشجویان استوار شده است.

اعضای هیأت علمی

ردیف

نام و نام خانوادگی

رتبه علمی

پست الکترونیکی

تخصص

1

مهدی اسمعیلی ورکی

دانشیار

esmaeili@guilan.ac.ir

سازه های آبی

2

افشین اشرف‌زاده

دانشیار

ashrafzadeh@guilan.ac.ir

مهندسی آب

3

محمد حسن بیگلوئی

دانشیار

biglou@guilan.ac.ir

مهندسی آب

4

نادر پیرمرادیان

دانشیار

npirmoradian@guilan.ac.ir

آبیاری و زهکشی

5

سمیه جنت رستمی

استادیار

janatrostami@guilan.ac.ir

مهندسی منابع آب

6

محمدرضا خالدیان

دانشیار

khaledian@guilan.ac.ir

علوم آبیاری

7

بهنام شفیعی ثابت

استادیار

shafiei@guilan.ac.ir

سازه های هیدرولیکی

8

امیر ملکپور

استادیار

malekpour@guilan.ac.ir,

سازه های آبی

9

سید علی موسوی

استادیار

moussavigu@yahoo.com

مهندسی عمران آب

10

مریم نوابیان

دانشیار

navabian@guilan.ac.ir

آبیاری و زهکشی

11

مجید وظیفه دوست

استادیار

majid.vazifedoust@in.com

علوم زیست محیطی

 

آزمایشگاه آبیاری:

 که دارای تجهیزاتی مثل دستگاه سانتریفیوژ، پرشر پلیت، پرشر ممبرن، دستگاه اندازه گیری ضریب آبگذری به روش بار افتان و بار پایا و ... می‌باشد.

آزمایشگاه مساحی و نقشه برداری:

 که دارای دوربین های ترازیاب، تئودولیت های دیجیتال، توتال استیشن و دستگاه دیستو و ... می‌باشد.

آزمایشگاه هوا و اقلیم شناسی:

 کلیه ابزارهای سنجش پارامترهای هواشناسی شامل باد، رطوبت، دما، فشار و ... را در اختیار دارد.

آزمایشگاه هیدرولیک و مدل‌های فیزیکی:

که دارای دستگاه هایی مثل ونتوری متر ،دستگاه تعیین مرکز فشار، رتامتر ، فلوم های آزمایشی با شیب متغییر به طول های 5 و 15 متر، جت آب، میز هیدرولیکف، دستگاه رسیفرلدر، دستگاه افت در لوله ها، دستگاه آزمایشبرنولی، دستگاه فشار هیدرواستاتیک و فلوم آزمایشگاهی می باشد.

آزمایشگاه کیفیت آب:

که دارای دستگاه‌هایی مانند اسپکتروفتومتر، فلیم فتومتر، شیکر، ecسنج، phسنج، سانتریفیوژ، سمپلر، فلومwsc، دسیپنسر، bodسنج و bodسنج می باشد.